آنژیوپلاستی و استنت گذاری

آنژیوپلاستی

آنژیو پلاستی یا استنت گذاری چیست و چگونه انجام می گیرد؟

همانطور که می دانید سر تا سر بدن‌ ما پر از رگ‌ های خونی می باشد، که وظیفه انتقال و جریان دادن خون در بدن را بر عهده دارند. اما گاهی این رگ‌ یا شریان ها به علت رسوب چربی خون و یا هر عامل دیگری دچار انسداد و تنگی می شوند. بروز چنین مشکلی باعث می شود، که رگ در انتقال خون‌ به نقاط مختلف بدن ناتوان باشد. در واقع وقتی رگ‌ مسدود یا تنگ شود امکان ورود خون از آن وجود ندارد. حال یکی از روش های رفع انسداد و تنگی شریان های بدن آنژیوپلاستی یا استنت گذاری می باشد. در این روش پزشک‌ با استفاده  از یک‌ بالن کوچک انسداد رگ‌ ها را به طور کامل رفع می نماید.

استندگذاری

برای انجام استنت گذاری پزشک ابتدا قسمت مورد نظر برای ورود کاتتر را کاملا بی حس می کند. این قسمت معمولا کشاله ران، بازو و … می باشد. سپس یک سوراخ کوچک بر روی آن‌  قسمت  ایجاد می کند.‌ در مرحله بعدی پزشک یک‌ کاتتر را که بالن کوچکی در نوک آن نصب شده است، از طریق سوراخ ایجاد شده وارد بدن می کند. در مرحله بعدی کاتتر با استفاده از دستگاه فلوروسکوپی به سمت رگ یا شریان مسدود شده هدایت می شود. سپس کاتتر وارد رگ مسدود شده می شود.

در مرحله بعد پزشک بالن قرار گرفته در نوک کاتتر را باد می کند. با باد شدن بالن درون رگ، انسداد آن کاملا برطرف می شود. در مرحله بعدی از آنژیوپلاستی پزشک باد بالن را تخلیه و آن را به همراه کاتتر از بدن خارج می کند.‌ سپس یک لوله کوچک‌ به نام استنت را درون رگ قرار می دهد، تا استنت رگ ها را به صورت دائمی باز نگه دارد و از انسداد آن جلوگیری کند. در نتیجه عمل استنت گذاری به پایان رسیده و انسداد و تنگی رگ‌ کاملا رفع می شود.

آنژیوپلاستی برای چه قسمت هایی از بدن کاربرد دارد؟

استنت گذاری برای نقاط مختلفی از بدن کاربرد دارد. در واقع می توان گفت معمولا برای رگ‌ های هر قسمتی از بدن که دچار انسداد شوند، از استنت گذاری استفاده می شود. به همین دلیل استنت گذاری یکی از پر استفاده ترین عمل ها می باشد. به طور کلی این عمل برای رفع انسداد شریان قسمت های نام برده شده در زیر استفاده می شود:

• این عمل برای رفع انسداد رگ‌ و ورید های شکم، بازو، لگن، ران، و قفسه سینه به کار گرفته می شود.
  • اگر شریان های گردن که وظیفه خونرسانی به مغز را بر عهده دارند مسدود شوند، می توان از روش استنت گذاری برای رفع انسداد آن ها استفاده کرد.
  • آنژیوپلاستی برای درمان بیماری عروق کورنری استفاده می شود. این عروق در واقع وظیفه خونرسانی به قلب را بر عهده دارند.
  • استنت گذاری برای درمان تنگی عروق کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. تنگی عروق کلیه اغلب می توانند باعث بروز فشار خون بالا در بیمار شوند.

مراقبت های لازم بعد از انجام آنژیوپلاستی

بعد از انجام استنت گذاری فرد از نظر جسمی در شرایط حساس تری خواهد بود و می بایست برخی نکات را رعایت کند و تحت مراقبت قرار گیرد. این مراقبت ها باعث می شوند که دوره نقاهت بیمار کوتاه تر شده، و از بروز هرگونه عوارض جدی نیز جلوگیری شود. افرادی که عمل استنت گذاری را انجام می دهند، می بایست تحت مراقبت های زیر قرار گرفته و نکات ذکر شده را انجام دهند:

• افراد بعد از انجام این عمل می بایست حداقل یک تا دو روز از انجام ورزش های شدید، و یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند.
  • پس از آنژیوپلاستی فرد می بایست دو الی سه روز استراحت کند. در چند روز اول بیمار بهتر است مصرف مایعات خود را افزایش داده و آب زیادی بنوشد.
  • بیماران بعد از استنت گذاری به هیچ عنوان نباید سیگار مصرف کنند. استعمال دخانیات می تواند موجب انسداد مجدد شریان ها و بروز برخی مشکلات در بدن بیمار شود.
  • بیمار باید داروهایی که توسط پزشک تجویز شده اند را، به طور کامل مصرف کند.
  • بعد از انجام آنژیوپلاستی خونریزی از محل ورود کاتتر یک عارضه غیر طبیعی است. در صورت مشاهده بیمار باید سریعا به پزشک رجوع کند.
  • در صورت بروز درد شدید در ناحیه تحت عمل و یا کبودی و تورم پوست آن قسمت می بایست به پزشک مراجعه نمود.

مزایای انجام آنژیوپلاستی برای بیماران

انجام استنت گذاری نسبت به سایر روش ها، مزایای زیادی را برای بیماران به همراه خواهند داشت. به همین دلیل متقاضیان انجام این عمل بسیار بیشتر از سایر روش ها هستند. در زیر چند مورد از مزایای استنت گذاری برای بیماران را نام برده ایم:

• کم تهاجمی و کم‌ خطر بودن

اولین موردی که بیماران همواره آن را مد نظر قرار می دهند، کم خطر بودن روش درمان می باشد. استنت گذاری یک‌ روش کاملا کم‌ خطر و کم تهاجمی است.

• کم‌ هزینه بودن

هزینه انجام آنژیوپلاستی نسبت به سایر روش ها بسیار کمتر است. این مورد می تواند یکی از بهترین مزایای این روش به حساب بیاید.

• عدم نیاز به بستری

در روش استنت گذاری هیچ برش عمیق یا خاصی بر روی بدن ایجاد نمی شود. به همین دلیل بیمار معمولا نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد. یک الی دو روز بعد از استنت گذاری بیمار می تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد.

• کم درد بودن

از دیگر مزایای استنت گذاری می توان به کم درد بودن آن اشاره نمود. درد این روش به قدری کم‌ بوده، که عموما از بیهوشی ‌برای انجام آن استفاده نمی شود. پزشکان برای انجام آنژیوپلاستی از بی حسی استفاده می کنند. و بیمار معمولا هیچ درد خاصی را حس نخواهد کرد.

آنژیوپلاستی چه عوارضی  دارد؟

استنت گذاری با وجود اینکه یک روش کم خطر و کم تهاجمی است، گاها می تواند برخی عوارض را نیز برای بیمار به همراه داشته باشد. این عوارض معمولا بسیار نادر هستند. و در موارد بسیار کمی مشاهده شده اند. عوارض این روش به شرح زیر می باشند:

• خونریزی خفیف

پس از انجام آنژیوپلاستی ممکن است فرد در ناحیه ورود کاتتر دچار خونریزی شود.

• کاهش عملکرد کلیه ها

وقتی ماده حاجب در عمل استنت گذاری استفاده می شود، می تواند باعث کاهش عملکرد کلیه های بیمار و بروز حساسیت های آلرژیک شود.

• عفونت و آسیب خفیف به رگ‌ خونی

از دیگر عوارض انجام استنت گذاری می توان‌ به آسیب به رگ‌ اشاره نمود.‌ همچنین در عمل آنژیوپلاستی وقتی استنت درون رگ قرار داده می شود، احتمال بروز عفونت خفیف نیز وجود دارد.

انسداد رگ‌ های خونی در قسمت های مختلف بدن می تواند بسیار خطرناک باشد، و باعث کاهش عملکرد اعضای بدن شود. به همین علت باید سریعا برای رفع این بیماری اقدام نمود. برای این بیماری می توانید با مراجعه به مطب دکتر علی مهدوی متخصص رادیولوژی مشاوره های لازم را دریافت نموده و درمان خود را آغاز کنید.