نمونه برداری تیروئید با روش FNA

نمونه برداری تیروئید با روش FNA چیست و چگونه انجام می شود؟

همانطور که می دانید تیروئید یکی از مهم ترین غده ها در بدن انسان است که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، تولید انرژی و … را بر عهده دارد. اما در عملکرد غده تیروئید ممکن است اختلالاتی ایجاد شود. علت بروز این اختلالات وجود بیماری های مختلف می باشد. یکی از انواع این بیماری ها گره تیروئید یا ندول می باشد.

ندون چیست؟

ندول ها توده هایی هستند که بر روی غده تیروئید به وجود می آیند، و می توانند سلامت فرد را تهدید کنند. معمولا این غده ها سرطانی نیستند. برای تشخیص آن ها از روش عکسبرداری یا سونوگرافی استفاده می شود. اما متاسفانه سرطانی یا خوش خیم بودن ندول های تیروئیدی عموما با انجام عکسبرداری قابل تشخیص نخواهد بود.

نمونه برداری تیروئید

به همین دلیل امروزه پزشکان از روش جدیدی به نام FNA برای تشخیص سرطانی یا خوش خیم بودن گره تیروئید استفاده می کنند. این روش عموما با نام نمونه برداری تیروئید شناخته می شود. این آزمایش بسیار کم تهاجمی و کم خطر می باشد. برای انجام این روش پزشکان ابتدا پوست قرار گرفته بر روی غده تیروئید را تحت بی حسی قرار می دهند. سپس سوزن های بسیار ریزی را وارد محل نمونه گیری غده تیروئید نموده و به این ترتیب مقداری از توده های تشکیل شده را برداشت می کنند. نمونه های برداشت شده از این توده ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

سپس پزشکان این نمونه ها را تحت بررسی قرار داده و به این ترتیب خوش خیم‌ یا بدخیم بودن آن ها را تشخیص می دهند. نتایج این روش معمولا چند روز بعد آماده می شوند. نمونه برداری  تیروئید به روش FNA معمولا درد زیادی ندارد. اما ممکن است بیمار در حین برداشت نمونه درد خفیفی را احساس  کند، که سریعا برطرف می شود.

آمادگی های لازم  برای انجام نمونه برداری تیروئید FNA

قیل از انجام نمونه برداری از تیروئید نیاز به آمادگی خاص و ویژه ای نیست. در واقع هیچ یک‌ از افراد نیاز نیست که، قبل از انجام این آزمایش ناشتا باشند. اما در هر صورت وعده غذایی که ساعات قبل از انجام این آزمایش مصرف می شود، بهتر است سبک‌ باشد.

علاوه بر این بیماران باید در صورت مصرف دارو  های انعقاد خون، از قبل این مسئله را به پزشک‌ معالج خود اطلاع دهند. برای انجام نمونه برداری تیروئید بهتر است بیمار، یک‌ لباس یقه باز و راحت به تن داشته باشد. همچنین اگر در ناحیه تیروئید قبلا اسکنی انجام داده اند، می بایست نتایج آن را به همراه داشته باشند.

نمونه برداری تیروئید به روش FNA چه عوارضی برای بیماران دارد؟

انجام نمونه برداری از غده تیروئید عموما هیچ عوارض خاصی را به همراه ندارد. به این علت که این آزمایش کم تهاجمی بوده و به صورت سرپایی انجام می شود. با این حال باز هم ممکن است برخی از بیماران بعد از انجام این آزمایش دچار برخی عوارض احتمالی شوند. این عوارض احتمالی و نادر به شرح زیر می باشند:

خونریزی در داخل گره تیروئید

یکی از عوارض نادری که بعد از انجام این آزمایش ممکن است رخ دهد، خونریزی گره یا ندول تیروئید می باشد. در این روش ممکن است توده دچار خونریزی خفیفی شود. این خونریزی باعث ورم شدید ندول می شود، و تنفس و بلع غذا را برای بیمار بسیار دشوار می کند.

عفونت در محل نمونه‌ گیری

از دیگر عوارض نادر نمونه برداری تیروئید می توان به عفونت  در محل نمونه گیری اشاره نمود. این عفونت به گونه ای است که محل نمونه گیری دچار ورم، قرمزی، درد و ‌…شده و بیمار ممکن است دچار تب و لرز شود.

بروز پرکاری موقت تیروئید

بعد از آزمایش FNAممکن است فرد دچار پرکاری تیروئید شود. این عارضه موقتی بوده و معمولا با علائمی مثل تب و لرز، تپش شدید قلب و … همراه خواهد بود.

گره های خوش خیم یا بدخیم غده تیروئید می توانند بسیار خطرناک باشند، و سلامت فرد را تهدید کنند. به همین علت درمان آن ها باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. اما قبل از هرکاری باید بدخیم بودن این توده ها تشخیص داده شود. برای تشخیص سرطانی یا خوش خیم بودن این غده ها می توانید با مراجعه به مطب دکتر علی مهدوی متخصص رادیولوژی مشاوره های لازم را دریافت نموده و آزمایش FNAرا انجام دهید.