درمان تومور با امواج ماکروویو

یکی از درمان های نوین سرطان امواج ماکروویو هست. در قدیم سه درمان شناخته شده سرطان جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی بودند. اما امروزه درمان هایی پیدا شده است که به صورت موضعی ضایعات سرطانی را مخصوصا در بافت هایی مانند کبد، ریه، کلیه، استخوان از بین میبرند و با حرارت این ضایعات سوزانده میشوند. یکی از روش های ایجاد این حرارت ماکروویو هست. روش دیگر به نام آر اف یا رادیو فرکوئنسی هست. این روش ها به نام روش های Ablation معروف هستند. ماکروویو ابلیشن و آر اف ابلیشن که در دنیا روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. تعداد دفعات زیادی امکان انجام اینکار وجود دارد. هر تومور در هر جای بدن که باشد به آن قسمت وارد میشود و تومورها سوزانده میشوند.

در این روش:

• طول عمر بیماران افزایش پیدا میکند.
  • کیفیت زندگی بیماران بیشتر میشود.

چگونگی درمان تومور با امواج ماکروویو

تومور ها ضایعه های غیر طبیعی و خطرناکی  هستند، که ممکن است در نقاط مختلف بدن ما به وجود بیایند. به عنوان مثال امکان  پدید آمدن تومور در ریه، کلیه، کبد و … وجود دارد. به علت خطرناک بودن این ضایعه ها، افراد معمولا به دنبال روش های مختلفی  برای از بین بردن آن ها خواهند بود. روش های زیادی برای نابود کردن تومور ها وجود دارد. یکی از این روش ها درمان با امواج دستگاه ماکروویو می باشد. این روش برای درمان تومور در کلیه، ریه، تیروئید  و … مورد  استفاده قرار می گیرد. در این روش با استفاده  از حرارت تومور ها کاملا سوزانده شده و از بین می روند.

چگونگی انجام درمان تومور با امواج ماکروویو

برای انجام روش درمان تومور با امواج ماکروویو ابتدا بیمار تحت بیهوشی کامل قرار می گیرد. سپس سوزن های مخصوص ماکروویو به درون تومور وارد می شوند. پس از ورود این سوزن ها، پزشک با استفاده از دستگاه سی تی اسکن مسیر آن ها را هدایت می کند تا به تومور مورد نظر برسند. این سوزن ها به دستگاه ماکروویو متصل هستند و امواج این دستگاه را به تومور انتقال می دهند. پس از منتقل شدن امواج این دستگاه به تومور، سلول های زنده آن کاملا سوزانده  شده و از بین می روند. در نتیجه بیماری فرد درمان می یابد. این عمل به طور کلی حدود دو ساعت به طول می انجامد، و یک یا دو ساعت بعد از عمل نیز بیمار ترخیص می شود.

نکته

اما نکته مهمی که در خصوص روش درمان تومور ها با امواج ماکروویو وجود دارد، این است که این نحوه درمان قطعی نیست. به زبان ساده تر امکان دارد بعد از انجام این روش نیز تومور عود کند. به این علت که برخی از سلول ها  ممکن است در حین عمل زنده بمانند و باعث رشد مجدد تومور شوند. اما در این صورت نیز بیمار می تواند با انجام مجدد این عمل، تومور خود را درمان کند.

عوارض درمان تومور با امواج ماکروویو چیست؟

سوزاندن  و از بین بردن تومور ها با استفاده از دستگاه ماکروویو در واقع یک روش حرارتی است. به همین علت برخی از افراد تصور می کنند، که این عمل می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. اما این تصور کاملا اشتباه است.  به این علت که این عمل تقریبا غیر تهاجمی است.  عوارض خاصی در پی نخواهد داشت. افراد معمولا بعد از انجام این روش تنها درد خفیفی را در ناحیه تحت عمل حس می کنند، که به مرور زمان از بین می رود.

اما‌ گاهی ممکن است فرد پس از استفاده از روش امواج ماکروویو دچار عوارض غیر عادی شود. بیماران در صورت مشاهده چنین عوارضی باید در کوتاه ترین زمان به پزشک رجوع کنند. این عوارض غیر طبیعی به شرح زیر می باشند:

قرمزی، تورم و درد

قرمزی و درد خفیف در روزهای ابتدایی پس از عمل کاملا طبیعی است، و پس از گذشت چند روز از بین می رود. اما گاهی دیده می شود، که این تورم و قرمزی بسیار شدید بوده و علاوه بر اینکه درد زیادی را به همراه دارد، پس از چند روز برطرف نیز نمی شود. در این صورت فرد باید حتما به پزشک رجوع کند.

خونریزی از محل عمل

پس از عمل درمان تومور با امواج ماکروویو به هیچ عنوان خونریزی یک عوارض طبیعی به حساب نمی آید. در صورت مشاهده خونریزی در محل عمل حتی به مقدار کم، فرد بهتر است حتما به پزشک رجوع کند. به این علت که این مورد گاها بسیار خطرناک است‌.

تب شدید

تب شدید نیز از عوارض غیر طبیعی و غیر عادی این عمل محسوب می شود. البته این مورد بسیار نادر است. اما در صورت مشاهده بیمار باید آن را جدی بگیرد.

مزایای روش درمان تومور با امواج ماکروویو

درمان نمودن تومورهای ریه، کبد و … با استفاده از دستگاه ماکروویو، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. در واقع مزایای این روش از سایر روش های درمان تومور بیشتر است. به همین دلیل بیماران تمایل بیشتری برای انجام آن دارند. در زیر چند مورد از مزایای این روش را نام برده ایم:

هزینه مناسب

یکی از مهم ترین مزایای این روش هزینه مناسب آن می باشد. سوزاندن تومور با دستگاه ماکروویو هزینه بسیار مناسب تری را نسبت به دیگر روش های درمان تومور، مانند جراحی در بر می گیرد. به همین دلیل معمولا میان بیماران محبوبیت بیشتری دارد.

کم تهاجمی بودن

از دیگر مزایای روش درمان تومور با امواج ماکروویو می توان به کم تهاجمی بودن آن اشاره نمود. این روش نسبت به جراحی و سایر روش ها کم تهاجمی تر است.  خطرات آن نیز برای بیمار کمتر خواهد بود. کم تهاجمی بودن این روش باعث گردیده که عوارض خاصی را نیز به همراه نداشته باشد.

درصد موفقیت بالا

این روش درمانی درصد موفقیت بسیار بالایی دارد. در هر جلسه می توان سلول های زیادی از تومور را به طور کامل سوزاند. درصد موفقیت این روش به گونه ای است که، تومور معمولا به طور کامل از بین می رود. اما گاهی در برخی موارد نادر امکان عود مجدد تومور نیز وجود دارد.

عدم وجود جای زخم و بخیه

بعد از استفاده از روش درمان تومور امواج ماکروویو معمولا هیچ جای زخم و بخیه خاصی بر روی بدن بیمار باقی نمی ماند. به این علت که در این روش اصولا از برش خاصی استفاده نمی شود. این در حالی است که در روش جراحی برای از بین بردن تومور، معمولا جای بخیه بر روی بدن باقی می ماند.

دوره نقاهت کوتاه

دوره نقاهت این روش معمولا بسیار کوتاه بوده، و بیمار پس از چند روز می تواند به امور روزمره خود بپردازد. این روش معمولا نیاز به بستری نیز نخواهد داشت. در برخی مواد نیز نهایتا بیمار یک روز ممکن است بستری شود.

تومور ها معمولا ضایعه های بسیار خطرناکی هستند، که اگر درمان نشوند می توانند مشکلات زیادی را برای افراد پدید آورند. امواج ماکروویو نیز از بهترین روش های از بین بردن تومور به شمار می رود. برای انجام این عمل کم تهاجمی می توانید با رجوع به مطب دکتر علی مهدوی متخصص رادیولوژی مشاوره های لازم را دریافت نموده، و در کوتاه ترین زمان به درمان تومور های ریه، کبد و … خود بپردازید.