سوزاندن ندول های تیروئیدبا امواج رادیویی

• خانه
  • خدمات
سوزاندن ندول های تیروئید با امواج رادیویی

بیماری ندول تیروئید چیست؟

تیروئید  یکی از مهم ترین غده ها در بدن می باشد. در قسمت گلو قرار گرفته است. این غده وظایف مهمی را بر عهده دارد. غده تیروئید سوخت و ساز بدن را تنظیم‌ نموده و در تولید انرژی در بدن نقش دارد. این غده ظاهری شبیه به یک‌ پروانه دارد. حال گاهی ممکن است بروز برخی بیماری ها باعث ایجاد اختلال در عملکرد غده تیروئید شوند. یکی از این بیماری ها ندول های تیروئیدی می باشند. گاهی سلول های غده تیروئید به صورت غیر طبیعی و غیر عادی رشد می کنند. این سلول ها بعد ها به شکل توده در آمده  و بر روی غده تیروئید قرار می گیرند. به این توده ها ندول های تیروئید گفته می شود. ندول های تیروئید باعث اختلال در عملکرد غده تیروئید می شوند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، معمولا درد شدیدی را در ناحیه گلو حس می کنند.

آیا ندول تیروئیدی سرطانی است؟

اما گاهی نیز ممکن است بیماری ندول تیروئید هیچ علائم خاصی  نداشته باشد. اما این بیماری بسیار شایع بوده و ممکن است از هر ده نفر یک نفر مبتلا به ندول های تیروئید باشد. حال نکته جالبی که وجود دارد این است که اکثر ندول های تیروئیدی سرطانی و بدخیم نیستند. اما به هر حال نیاز به درمان خواهند داشت. تشخیص ندول های تیروئیدی عموما برای پزشکان کار ساده ای است.

تشخیص ندول تیروئید

چنانچه فرد مشکوک  به این بیماری باشد، یا علائم آن را در بدن خود مشاهده نموده باشد، می بایست برخی آزمایش ها را برای تشخیص ندول های تیروئیدی به انجام برساند. برای تشخیص ندول تیروئید معمولا از آزمایش خون، سونوگرافی و … استفاده می شود، و به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

سوزاندن ندول تیروئید با امواج رادیویی

بیماری ندول های تیروئید گاها می تواند خطرناک باشد، و افراد باید در کوتاه ترین زمان برای درمان آن اقدام کنند.‌ برای درمان این توده ها از روش های مختلفی استفاده می شود. معمولا اولین روشی که برای درمان این توده ها انجام می شود، جراحی است. پزشکان با انجام جراحی اقدام به خارج سازی ندول های تیروئیدی می کنند. اما این روش نیز به علت تهاجمی بودن ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. به همین علت امروزه برای درمان این بیماری پزشکان از روش های کم تهاجمی دیگری نیز استفاده می کنند.

یکی از این روش ها سوزاندن ندول تیروئید با امواج رادیویی می باشد. در این روش پزشک با استفاده از امواج رادیویی اقدام به سوزاندن و از بین بردن این توده ها خواهد نمود. برای انجام این روش پزشک‌ امواج رادیویی را به سمت‌ ندول های تیروئید هدایت می کند. سپس این امواج باعث ایجاد گرما و حرارت در این توده ها خواهند شد. در نتیجه با ایجاد گرما به واسطه امواج رادیویی ندول های تیروئیدی سوزانده شده، و به طور کامل از بین خواهند رفت. این روش کم تهاجمی بوده و معمولا برای اکثر افراد مناسب خواهد بود.

مزایای روش سوزاندن ندول تیروئید با امواج رادیویی چیست؟

سوزاندن ندول های تیروئیدی با استفاده از امواج رادیویی، یکی از روش هایی است که انجام آن  می تواند مزایای زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد. به همین دلیل متقاضیان انجام این روش از سایر روش های درمان ندول های تیروئید، بیشتر هستند. در زیر به چند مورد از مزایای این روش اشاره نموده ایم:

کم تهاجمی بودن

سوزاندن ندول های تیروییدی یک‌ روش کم تهاجمی است، و به همین علت هیچ خطر خاصی را برای بیمار به همراه ندارد. این روش نسبت به جراحی بسیار کم خطر تر و کم عوارض تر خواهد بود.

عدم بروز عفونت و سوختگی پوست

از دیگر مزایای درمان ندول تیروئید با استفاده از امواج رادیویی می توان به عدم سوختگی پوست و بروز عفونت اشاره نمود. این روش با وجود ایجاد حرارت به هیچ عنوان باعث سوختگی پوست نخواهد شد.

عدم تغییر صدا

با استفاده از این روش به هیچ عنوان‌ صدای فرد دچار تغییر نمی شود. این در حالی است که در برخی روش ها برای درمان ندول های تیروئیدی، افراد دچار تغییر در صدای خود می شوند.

بعد از تشخیص بیماری ندول تیروئید افراد باید در کوتاه ترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام نمایند. برای  درمان این بیماری می توانید با مراجعه به مطب دکتر علی مهدوی متخصص رادیولوژی، جهت اخذ نوبت اقدام نموده و مشاوره های لازم را در خصوص بیماری خود دریافت نمایید.